הטמפרטורה המושלמת ליין? לא מה שחשבתם!

בואו נדבר על מזג אוויר. לא על שינויי האקלים וגלי החום הקיצונים שמרבים לפקוד את נופינו בחודשי הקיץ, אלא על טמפרטורת היין שאנו שותים. למרבה ההפתעה, רובנו חוטאים בחוסר דיוק משווע. רמז: אנחנו נוטים לשתות את היינות הלבנים צוננים מדי, ואת האדומים חמים מדי.

ההנחיה המקובלת הולכת כך: יין לבן קר ישר מהמקרר, ויין אדום – מוגש בטמפרטורת החדר. למעשה, בין שני קצוות אלו פלטת גוונים עשירה, בעוד שהמסורת הזו התעצבה בעידן שלפני המקררים הממש מקררים, אלו שעומדים על 4 מעלות צלזיוס בלבד, ויתרה מזאת – לפני שפטנט החימום המרכזי בבתי המגורים הפך לסטנדרט המקובל בבנייה. 

ידוע כי טמפרטורה היא אלמנט חשוב במרקם היין מכיוון שהיא משפיעה ישירות על הארומה שלו, והארומה היא מרכיב הו-כה-מרכזי בטעם עצמו. בדקו את הניסוי הפשוט הזה: בפעם הבאה שתוציאו בקבוק יין לבן מהמקרר – לאחר שהייה ממושכת של שעות או אולי ימים ימים – מזגו לכם כוס, הריחו את הניחוחות שעולים ממנו, ופנקו את עצמכם בלגימה. קריר ומנחם. קרים ומנחם ותו לא. בעוד שלבקבוק היין שברשותכם ככל הנראה, יש עוד הרבה מה להציע. לאחד חימום של חצי שעה של היין על השיש, תוכלו לחוש בעוד ארומות וטעמים פירותיים שגלומים בו.

כוס יין צוננת ביקב המדבר, קיץ 2021

פלאי הגסטרונומיה: טמפרטורה של בקבוק יין לבן ששכן אף שעתיים מחוץ למקרר עשויה להיות קרובה לטמפרטורת החדר, אך הטעם של היין בפועל ירגיש צונן ועשיר. כך תוכלו למצות את המיטב ממנו ללא צורך בקוביות קרח או דלאי קרח בצד. 

הנה לכם הצעה, שלבו בעת הכנת ארוחת הערב בקבוק יין אדום, סתם לכיף. פתחו אותו בטמפרטורת החדר ומזגו לעצמכם כוס ולגמו להנאתכם. לאחר מכן הכניסו את היין למשך 30 דקות למקרר והחלו לעמול: קצצו, ערבלו, בשלו וחתכו. לאחר מכן, פתחו את אותו היין לאחר שנת היופי שלו ושתו להנאתכם. האם מצאתם הבדל בטעמים? לגמו והשוו. הקרירות הקלה שהצטברה ביין ״תוציא״ את הטעמים שלו החוצה. התוצאה שתתקבל תהיה קלילה וחיה יותר בחלל הפה.

כרגיל, משקלו של היין הוא פרמטר משנה משחק. יין קליל ירוויח מצינון נעים, אך לא מתרדמת צינון בת ימים, ואילו יינות כבדים ועמוקים יותר זקוקים למעלות בודדות מעל טמפרטורת החדר. רוזה, ריזלינג, סוביניון בלאן, ועוד יינות קלילים יקבלו את הזיקוק המרענן שלהם תחת קור, ואילו הטיפול המדויק ביינות לבנים ודומיננטים יותר במשקלם כמו שרדונה או פינו גרי, יהיה בתנאי קרירות מעודנת. טיפ לחובבי המבעבעים: קור שומר על הקריספיות והטון המעורר שהם מעניקים ואילו כמה מעלות מעלה יבליטו את התכונות הפירותיות והארומתיות שלהם.

התאימו יין לטמפרטורה בהתאם להעדפה האישית שלהם. רק זכרו: קריר, אך לא קפוא.

אז איך לשמור על היין בטמפרטורה המדוייקת? במידה ואין בחזקתכם מקרר יינות שעומד על 14 מעלות צלזיוס כדרך קבע – פשוט תנו ליין להתאקלם והוציאו את הבקבו כחצי שעה לפני הארוחה.  

ניסוי ותעייה הוא שם המשחק: אם היין שלכם קר מידי, הוא יתחמם. אם הוא חם מידי, אל תהססו לתת לו קצת זמן במקרר. כך אתם תגלו בעצמכם את מזג האוויר שבו אתם הכי אוהבים את היין שלכם, את זה שנותן לכם את חווית היין הטובה ביותר. מקסימום תופתעו לטובה. לחיים!

חשוב להגיד מראש...

הכניסה לאתר של יקב מדבר מוגבלת לגיל 18 ומעלה

רכשת אצלנו בעבר? התתחבר/י:

דילוג לתוכן